
 

 

 

 

 

 

 

Submission by Reporters Without Borders, an NGO with special consultative status, about 

freedom of information in Macedonia 

 

June 5th, 2013 

 

Overview of the press freedom situation in Macedonia 

 

Macedonia underwent the first cycle of the UPR process in 2009.  As a result, the Government 

voluntarily accepted two recommendations regarding freedom of the press, namely: 

 

 to adopt all necessary measures to ensure freedom of expression and to prevent any 

interference with press freedoms (#35); and 

 

 to map out to what extent media owners seek to influence journalists and adopt 

appropriate measures to prevent the mixing of private interests with journalism (#39).  

 

Unfortunately, since 2009, the Macedonian government has not implemented these 

recommendations successfully. Rather, the state of press freedom in the country has declined 

sharply. This is reflected in Macedonia’s current rank of 116th out of 179 countries in the 2013 

RSF World Press Freedom Index: a decrease of 20 places from 2012 and a shocking 82 places 

from its position in 2009.   

 

This sharp decrease in rank is due to several factors.  

 

1.  Closure of independent and opposition media organisations 

 

The clearest symbol of the decline is the placing into administration of television station A1, as 

well as three daily newspapers: Vreme (the most widely-read newspaper in Macedonia), Koha e 

Re (an Albanian-language daily) and Spic (a tabloid) in July 2011. The closures were due to a 

lawsuit brought against the owner of Plus Produkcija (the company which owned each media 

property) Valija Ramkovski. While initially supportive of the government between 2006 – 2008, 

Ramkovski’s media properties had, since 2009, taken a more critical approach in their 

programming.  

 



The Macedonian government began pursuing Ramkovski in December 2010 for alleged tax 

fraud and money laundering. In doing so, it froze Plus Produkcija’s bank accounts. While A1 and 

Plus Produkcija quickly repaid their initial debts and A1 managed to resume normal operations, 

the Government subsequently demanded that both groups settle a further (aggregate) debt of 

€10,5 million by 8 August – or else accept administration. No staggered repayment plan was 

offered. A1 could not repay its share of the debt, and had its broadcasting licence withdrawn on 

30 July 2011.  

 

One year later the effects of the Ramkovski trial continued to be felt, with the Broadcasting 

Council (by then, controlled by the government – see below) deciding to withdraw the licence 

of A2: A1’s sister channel. A2 was also owned by Ramkovski and Plus Produkcija. Its accounts 

had also been frozen during the Ramkovski trial, which had forced the channel to focus 

exclusively on music and entertainment programming for a time to stay afloat. In May 2012, 

however, the station announced it had turned the corner and was going to resume 

broadcasting news and current affairs programmes soon. Nevertheless, just ten days later, the 

Broadcasting Council demanded that A2 dedicate at least 5% of airtime to news programming 

immediately. With A2 unable to comply in such a short timeframe, three weeks later, the 

Council withdrew the station’s broadcasting licence.  

 

Furthermore, those media properties which have survived are often strongly partisan. Certain 

large television networks, such as Sitel and Kanal 5, are closely aligned with the ruling party 

VMRO-DMPNE. Truly independent editorial content on these networks is rare. For example, 

several Sitel news bulletins have allocated more than 20% of time to official visits from the 

Prime Minister.  

 

2. Increased government control over regulatory bodies and media management 

 

The Macedonian government has also taken more direct action to attempt to exert control and 

influence over media properties.  

 

One example is the Government’s recent reform of the Broadcasting Council. By a law rushed 

through Parliament, approved 18 July 2011, the Government increased the number of 

members on the Broadcasting Council from nine to 15. The new members were all required to 

be appointed by persons or groups controlled by members of the ruling party VMRO-DMPNE.  

The effect was to bring the Council entirely under Government control. The change was not 

subject to a debate with media or civil society organisations.  

 

Another is the executive committee of Macedonia’s state television group’s decision, also in 

July 2011, to fire all seven of the group’s board of directors.  While the Macedonia broadcasting 

law permits the executive committee to shorten directors’ terms (which are supposed to last 

five years), this is only in exceptional cases. Here, none of the exceptions applied, or were even 



discussed. While two board directors were approaching the end of their terms, the rest still had 

a substantial amount of time to serve. Particularly concerning was a report, published in 

Utrinski Vesnik on 9 August 2011, which included testimony from a former director that the 

decision to “clean out” the committee was in reality an attempted coup, led by head of the 

executive committee, Slobodan Čašule. 

 

More generally, the ownership structure of TV stations Sitel and Kanal 5 (discussed above) is 

also cause for serious concern. The owner of Sitel, Ljubisav Ivanov, is also leader of the 

Macedonian socialist party. Similarly, the owner of Kanal 5, Boris Stojmenov, is an MP in the 

ruling VMRO-DMPNE party. This is a direct contravention of article 11 of the Macedonian media 

law, which prohibits a media owner from also having a political or parliamentary function.  

 

3.  Tough working conditions for journalists  

 

These institutional changes are compounded by the tough practical reality of working day-to-

day as a journalist in Macedonia.  

 

a. Unjustified lawsuits 

 

Recently, several journalists have faced totally unjustified and psychologically exhausting 

lawsuits. Of principal concern is the imprisonment of Tomislav Kežarovski: presently a journalist 

for the newspaper Nova Makedonija. Kežarovski was arrested by special forces on 28 May 2013 

and imprisoned on the spurious charge of revealing a protected witness’ identity in 2008. The 

witness had given evidence about a murder in the small village of Orese – evidence which, in 

February 2013, was subsequently revealed to be false. Furthermore, he did not have protected 

witness status until 2010. The arrest and imprisonment of Kežarovski three years later was 

strongly suspicious and contrary to Kežarovski’s right, enshrined in article 16 of Macedonia’s 

broadcasting law, not to disclose his sources.  

 

Another prominent example is journalist and sexual minority rights defender Žare Trajanovski, 

who was sued for approximately €50,000 for defamation by another journalist, Milenko 

Nedelkovski. Nedelkovski is notorious for publishing a list of “traitors to the nation”: journalists 

who, in his view, are “ruining” the Macedonian people and need to be “eliminated”. 

Nedelkovski sued Trajanovski after the two had appeared on a political affairs debate 

programme together. Nedelkovski was also perturbed that Trajanovski had sued him in 

defamation, for repeated attacks he (Nedelkovski) had made against Trajanovski. Trajanovski’s 

trial was supposed to take place in May 2012, but was postponed after Nedelkosvki did not turn 

up. 

 

b. Threats 

 



Another journalist, Sasho Dimovski, was threatened so severely he was forced to leave the 

country, fearing for his safety. Dimovski worked for the weekly Fokus. The sad background to 

the incident was the murder of five people near Skopje, and the subsequent arrest of 20 

Albanian suspects on 1 May 2012. Those arrested were accused of Islamic fundamentalism. The 

general climate between the Government and media on the issue, however, was one of 

tension. Government representatives repeatedly refused to answer questions on the matter.  

 

On 10 May 2012, Dimovski published an article in Fokus which included testimony from a 

witness who supposedly drove the killers to the scene of the crime. The trial court and State 

prosecutor subsequently accused Dimovski of violating the confidentiality of the trial process, 

and Dimovski received several threats by telephone that he would be arrested. Fearing for his 

safety, he fled the country for two weeks, only agreeing to return after a senior police official 

assured him he would not be arrested.  

 

A subsequent article appearing in Fokus revealed that the trial court had called together and 

demanded to all employees who had “leaked” the information to Dimovski. Dimovski explained 

that, after he returned, he was under telephone surveillance and his ability to travel generally 

in Macedonia was severely restricted – placing huge burdens on his ability to do his job.  

 

c. Difficulties covering political matters 

 

Macedonian journalists also face everyday difficulties covering political matters or when 

involving themselves in political affairs.  

 

On 24 December 2012, journalists were expelled from the Macedonian Parliament before the 

vote of the 2013 budget, which prompted citizen protests.  

 

Also, in April 2013, a journalist from station Nova TV was struck in the face by a member of the 

ruling party VMRO-DMPNE, who then attempted to take his camera, at a polling place near 

Skopje. The journalist had been covering the national elections, which according to several 

sources have been plagued by voting irregularities and the government injecting very large 

sums of money into advertising in certain regions in the countryside.  

 

d. Position of foreign journalists 

 

Also concerning are proposed new laws regarding foreign correspondents in Macedonia. A draft 

bill has been proposed which would transfer powers to accredit correspondents to the foreign 

ministry. The Bill would also require, as a prerequisite to accreditation, an agreement between 

the journalists’ government and the government of Macedonia. Accreditation would take up to 

two weeks, and correspondents would only be allowed to renew their status once (technically 

limiting their stay to two years). Foreign correspondents would also be restricted to bringing in 



five copies or less of foreign media publications: an absurd and unjustified restriction on 

freedom of access to information in the country.  

 

These strict reforms have yet to be finally agreed, but are worrisome even in their current draft 

form.  

 

4. Media profitability and financing issues 

 

Another major issue is media financing. A May 2012 article in Kapital magazine drawing on 

Macedonian public records revealed that, in 2011, the government-aligned TV stations Sitel and 

Kanal 5 grew hugely, with profits of €3mil and €1.5mil respectively. Meanwhile, the average 

media organisation in Macedonia suffered losses of 30%. When called to explain the 

discrepancies, Sitel representatives refused to comment.  

 

At the same time, reports show foreign investors are steadily reducing their investments in 

Macedonian media, particularly local media.  

 

Finally, journalists continue to face very difficult economic conditions. Unemployment is high 

and journalists receive very low salaries.  

 

This is made worse by the fact journalists face the potential of high fines for defamation, if they 

are sued. While recently, a bipartisan bill to decriminalise defamation and remove prison terms 

was agreed between the Macedonian government and the Association for Journalists, the bill 

has since stalled because the groups cannot agree on the appropriate size of replacement fines. 

The government wants fines of up to €80,000 (for the media owner) and €10,000 (for individual 

journalists). The Association contends that fines of not more than three times an average 

month’s salary (€900) are appropriate.  

 

Recommendations 

 

RSF calls upon the government of Macedonia to: 

 

- Respect the independence of news media organisations, and cease to use periods of 

financial difficulty and turbulence as excuses to close down media properties;  

 

- Reform the membership of the Broadcasting Council to preserve its independence; 

 

- Ensure that article 11 of its broadcasting law (on media ownership and independence) is 

respected regarding Sitel and Kanal 5; 

 



- Ensure that article 137 of the broadcasting law (explaining when board members at 

Macedonian state television may leave their posts) is respected; 

 

- Condemn strongly the pursuit of trivial or harassing lawsuits, and ensure the judiciary 

take a careful and exacting approach to such cases and does not permit frivolous or 

unjustifiable actions to proceed without sufficient proof; 

 

- Amend proposed laws on foreign media accreditation and facilitate the entry of foreign 

correspondents to Macedonia and assure their freedoms while present in the country;  

 

- Ensure that defamation is only liable to fair and reasonable fines that respect the rulings 

of the European Court of Human Rights and are proportionate to journalists’ mean 

incomes.  

 

Contacts : 

 

- Hélène Sackstein, RWB Representative in Geneva, sackstein@rsf-ch.ch, Tel : + 41 79 696 61 33 

- Olivier Basille, RWB Chief Representative to the European Union : rsf_eu@rsf.org, Tel : +32 (0)2 

235 23 31  

 

mailto:sackstein@rsf-ch.ch
mailto:rsf_eu@rsf.org

