
 Submission of the Hong Kong Journalists Association Concerning People’s 

Republic of China for Consideration under Universal Periodic Review by the 

United Nations Human Rights Council (HRC) at its 17
th

 Session on 21
st
 October 

to 1
st
 November 2013   

 

1. The Constitution of the People’s Republic of China (PRC) stipulates that its 

citizens enjoy freedom of speech and of the press
1
. Despite this, numerous 

citizens are being penalized for exercising their freedom of speech, while local 

journalists face mounting pressure from censors. In the past five years, the 

environment for these basic freedoms has been the worst in three decades. Hong 

Kong reporters who work in Mainland China are also feeling the heat, and this 

will be the focus of the Hong Kong Journalists Association (HKJA), the sole 

trade union for frontline journalists in Hong Kong Special Administrative Region 

(HKSAR) in this submission. It will showcase how China uses regulation and 

administrative measures to breach the freedom of expression guaranteed by 

Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights (UDHR).   

 

A. Manipulation of Accreditation 

 

2. Although Hong Kong is a Special Administrative Region of China, Hong Kong 

reporters, like their foreign colleagues, have to apply for accreditation before 

going to cover news stories on the mainland. Correspondents stationed in the 

mainland have to get accreditation from the State Council’s Hong Kong and 

Macau Affairs Office and the All-China Journalists’ Association. For individual 

reporting trips, they should go to the Central Government’s Liaison Office in 

Hong Kong to apply for temporary press cards before their assignment. This new 

rule came into effect in February 2009, but Hong Kong reporters have been 

subject to similar arrangements since the aftermath of June 4
th

 1989. 

3. With one specified topic and a single location for each trip clearly printed on it, 

the temporary press card lasts for a month. A Hong Kong reporter covering news 

in the mainland without such pre-authorized accreditation could be deemed to be 

reporting illegally.  

4. However, not all media outlets have equal access to the accreditation system. The 

HKJA has learned that media outlets classified as ‘unfriendly’ will not be granted 

temporary press cards. The Liaison Office simply ignores their applications. Next 

Media, Open Magazine and Cheng Ming Magazine all face this difficulty.  

5. For those whose applications are processed, the system means their reporting 

                                                      
1
 See article 35 of the Constitution 



plans will be exposed. Compared to the past, Hong Kong reporters face greater 

barriers when they try to cover sensitive issues on the mainland. The Liaison 

Office will pass on the reporter’s information such as their name, mobile number 

and home return permit number to regional authorities. This makes it easier for 

local authorities to trail, follow and deter reporters through various means.  

6. To avoid being trailed or deterred, journalists covering sensitive news stories in 

the mainland often do so at their own risk. In most cases, they do not escape the 

dragnet of local officials who want to cover-up their malpractices.  

7. The most recent and outrageous case took place in early September 2012.
2
 Two 

reporters from Ming Pao, a Hong Kong Chinese language daily, were detained 

by local police in Shaoyang, Hunan province, for a total of 44 hours after it was 

discovered that they had spoken to Li Wangling, the younger sister of labour 

activist and former 1989 dissident Li Wangyang. Li Wangyang died mysteriously 

in a hospital ward two days after the 23
rd

 anniversary of the crackdown on the 

1989 democratic movement. The photographs the reporters took were deleted 

and they were forced to ‘redo’ their interviews under surveillance. 

8. Sometimes even those who are properly accredited can find themselves in hot 

water. On 12 August 2009, several uniformed Chengdu police officers (without a 

search warrant) conducted a search of the hotel rooms in which Now TV reporter 

Wong Kar-yu and her crew were staying. Then a Beijing-based correspondent, 

Wong was sent to the capital of Sichuan province to cover the trial of local 

activist Tan Zuoren, who was being tried for inciting subversion of state power.  

9. The police spent around six hours searching the reporters’ bags and suitcases but 

found nothing suspicious. Officers suddenly retreated when Tan’s hearing had 

finished. It can be reasonably inferred that the so-called search was a smoke 

screen to deter the media from covering the trial. 

10. In the following month, three Hong Kong reporters, namely Lam Tsz-ho and Lau 

Wing-chuen with TVB and Lam Chun-wai with Now TV, were tied up, 

handcuffed and beaten by police, even after they had shown their press cards 

while covering protests against a mysterious syringe attack in Urumqi, the 

regional capital of northwestern Xinjiang. 

11. Local authorities sometimes disregard the press cards issued by central 

departments when trying to cover up misdeeds. The most striking case happened 

after the Sichuan Wenchuan earthquakes in May 2008. Local authorities asked 

all reporters to go back to Chengdu to get a special press pass issued by them. In 

the end, none of them managed to get this special pass. 

                                                      
2 http://www.hkja.org.hk/site/portal/Site.aspx?id=A1-1013&lang=zh-TW 
 



12. With all these faults in the accreditation system, we urge the Council to call 

for the abolition of the accreditation system. 

 

B. Deprived of the Right to Ask  

 

13. It is a journalist’s job and duty to seek information by asking questions. To 

suppress the media from asking questions is an infringement of Article 19 of the 

UDHR. Regrettably, Chinese leaders strive to avoid being asked embarrassing 

questions and questions are often forbidden at functions that are open to the 

press. 

14. Since China adopted an open door policy in 1978, the media have covered 

numerous events attended by Chinese leaders attended, including those during 

duty visits of the Hong Kong leader to central authorities. Journalists spare no 

efforts to ask questions that are in the interest of the Hong Kong community. 

However, journalists’ report that it has become harder to do so since 2006, if not 

earlier. Information officers of the State Council’s Hong Kong and Macau Office 

have warned reporters not to ask the central leaders questions, or they risk being 

barred from covering similar events in the future.  

15. Over time, this no-question arrangement has now become a norm. No one dares 

to cross this intangible ‘red line’ even when there is no information officer at 

hand. A case in point took place in 2011 when Donald Tsang, then Chief 

Executive of HKSAR, met Hu Jintao, the President of China, during his duty 

visit to Beijing.   

16. Reporters were not told why they were not allowed to ask questions. They 

speculated it was due to an ‘unfavourable’ experience Hu Jintao had in 2004. 

During his trip to Egypt, Hu was shot in casual dress by a Hong Kong 

cameraman. Foreign Ministry officials took radical measures to penalize the 

media. All Hong Kong reporters were locked into the business centre of the hotel 

and press accreditations were confiscated. Press arrangements to follow the 

activities of President Hu were cancelled. 

17. After the incident, embedded journalists could only glimpse Hu during functions 

with pre-arranged press coverage. The officials even set up screens in the lobby 

of the hotel to block the media waiting there from filming or photographing Hu, 

let alone ask him questions.  

18. Xi Jinping, then Chinese Vice-President, closed the door to question by 

embedded Hong Kong journalists after unfavourable comments of his remarks. 

In early February 2009, Xi lashed out at some foreigners in front of the local 

Chinese community during his trip to Mexico, by accusing unidentified people of 



having nothing better to do after filling their stomachs but to keep pointing their 

fingers at China. 

19. “Firstly China does not export revolution, secondly we don't export hunger and 

poverty and thirdly we don't make waves with you,” said Xi. “What else can you 

say about us?” 

20. Reports of the incident gave China watchers at home and abroad a clue to 

understanding Xi’s political stance, and to a certain extent, his personality. 

However, this came at the expense of Hong Kong journalists being summoned 

and scolded by foreign ministry officials during the state visit.     

21. During Xi’s visit to the United States in 2012, his retinue also set up screens in 

the hotel lobby. Hong Kong embedded journalists neither had the chance to see 

Xi in person nor took part in any pool coverage arrangement.  

22. Chinese Premier Wen Jiabao, who is seen as more friendly to media, closed the 

door in late 2010. After Liu Xiaobo was honoured with the Nobel Peace Prize, 

his staff warned embedded reporters not to ask any questions or approach Wen. 

In 2011, Wen met with Hong Kong reporters during his visit to Indonesia and the 

ground rule was that no question could be raised. Reporters were regarded as 

mere recorders of the Chinese leader.     

23. Consequently, fewer and fewer Hong Kong news organisations sent staff to 

cover leaders’ overseas visits. Once reporters were barred from raising issues 

with the leaders, there was little to justify the cost of a reporting trip that would 

yield little news of interest to local audiences.  

24. As a result, Hong Kong people’s access to information, such as Xi’s speech in 

Mexico, has become limited. They have to rely on stories and video clippings 

provided by the Xinhua News Agency and national broadcaster China Central 

Television, or CCTV, instead. 

 

C. Prohibition Extended to Hong Kong 

 

25. The restrictions seemed to have extended their reach into Hong Kong itself. In 

2012, on the eve of the 15th anniversary of Hong Kong’s return to Chinese rule 

on July 1, 1997, a reporter shouted a question at visiting President Hu Jintao. He 

asked Hu if he had heard Hong Kongers’ calls for vindication of the June 4 

Incident. Plain-clothes police officers promptly dragged the reporter from the 

designated press area and held him in a stairwell until Hu had left the venue. 

26. Dozens of journalism scholars, legislators and the HKJA condemned Hong Kong 

police’s intervention into freedom of press in the city afterwards.
3
 

                                                      
3
 http://www.hkja.org.hk/site/portal/Site.aspx?id=A1-1007&lang=zh-TW 



27. Barring a reporter from asking a question is a deprivation of press freedom and 

violates the freedom of expression. We call on the Council to urge the Chinese 

government to immediately halt such unreasonable restrictions on both 

domestic and foreign journalists. 

 

D. China’s Pressure Breeds Self-censorship  

 

28. Journalists in Hong Kong say editorial independence is coming under increasing 

threat and describe the situation in the past couple of years as the “worst ever” as 

their companies face unprecedented political pressure from both the central 

government’s representative office in Hong Kong and the S.A.R. government. 

29. The HKJA interviewed editors and journalists from five media outlets, both print 

and electronic, where the problem of self-censorship is particularly serious.  

30. On the condition of anonymity, respondents said editorial interference takes 

place through both commercial and direct political pressure. Editorial staff say 

political interference is by far the more serious problem and they feel Beijing’s 

meddling in the past couple of years has been the most heavy-handed, direct and 

blatant since Hong Kong’s return to Chinese sovereignty in 1997. 

31. Editors are often pressured by the newspaper management to downplay or refrain 

from reporting negative news on China for fear of offending Beijing and losing 

advertising from companies keen to show their loyalty to Beijing.  

32. Areas that are “off-limits” for some media outlets include negative news reports 

related to the central Chinese government or its top leaders, i.e. the seven 

members of the Politburo Standing Committee members. They also include 

“sensitive” reports on political dissidents and activists. Insiders at one paper say 

sensitive China stories are often cut short, placed in less prominent positions and 

sometimes even spiked. Even journalists dare to write human rights exclusive 

stories, they were substantially cut in length or publication delayed until the 

issues are no longer topical. The respondents said that they often had to avoid 

using words that might offend Beijing, in their stories.  

33. But Hong Kong media outlets that self-censor still want to maintain a certain 

degree of credibility and cannot completely avoid big news items that have made 

international headlines. For example, when Bloomberg reported about 

Communist Party leader Xi Jiping’s relatives’ assets or the New York Times’ 

reported on Premier Wen Jiabao’s relatives’ wealth last year, some media outlets 

responded cautiously. They chose to be slow in picking up the news and 

observed how other local media outlets covered the news before they did their 

own stories. Even when they did eventually carry the news, they tended to 



choose a less sensitive angle or led with the official reaction to the story and give 

it less prominence.  

 

Direct Calls from China Officials to Newsroom 

 

34. Another trend observed by reporters and editors is that senior officials from 

China’s liaison office or the Hong Kong government now contact senior editors 

more frequently in an attempt to influence the media outlet’s editorial line. The 

International Federation of Journalists reported last year that senior management 

of different media outlets said they had received phone calls or were invited to 

meet Hao Tiechuan, an official in charge of propaganda issues at the Liaison 

Office, when they covered sensitive news related to the central government. In a 

widely reported case last year, the Liaison Office contacted the Hong Kong 

Economic Journal’s majority shareholder Richard Li’s office to complain about 

negative coverage on Beijing and its representative office in Hong Kong during 

the election for Chief Executive. It was not an isolated incident - one senior 

editor said his publication was given “a black list and white list” on which Hong 

Kong politicians should be given negative or positive coverage. 

35. Media workers also point out that a company’s editorial position is heavily 

influenced by its ownership and editor. Since 2003, the PRC has explicitly 

co-opted media bosses into the Chinese establishment, namely, the National 

People’s Congress (NPC) and the top advisory body Chinese People's Political 

Consultative Conference (CPPCC). More than half of Hong Kong’s media 

outlets have representatives who were appointed to these two organisations
4
.  

36. It is noteworthy that the Editor-in-Chief of the English-language South China 

Morning Post (SCMP), Wang Xiangwei, was until January this year a member of 

CPPCC of Jilin province. His appointment in 2012 came not long after then 

SCMP CEO Kuok Hui-kwong held a one-on-one meeting in Beijing with 

China’s then Hong Kong and Macau Affairs Office director Wang Guangya. 

37. In June 2012, the SCMP carried a 438-word report of the suspicious death of a 

Tiananmen activist Li Wangyang in its first edition but the story was shrunk to a 

101-word news brief in its second edition. When a sub-editor later questioned the 

Editor-in-Chief over the decision, he admitted that it was his decision and further 

noted in an email: “If you don’t like it, you know what to do.” The incident 

sparked worries over the severity of self-censorship at the 110-year-old paper. 

                                                      
4 P.33 to 34, “Shrinking Margins – Freedom of Expression in Hong Kong Since 1997”, an annual report 
on freedom of expression produced by HKJA. 
http://www.hkja.org.hk/site/Host/hkja/UserFiles/File/annualreport/e_annual_report_2007.pdf 
 

http://www.hkja.org.hk/site/Host/hkja/UserFiles/File/annualreport/e_annual_report_2007.pdf


38. The views of the media workers interviewed are largely in line with the findings 

of an industry-wide survey conducted by the HKJA in April 2012. Almost 80 

percent of respondents thought that self-censorship had worsened since 2005. 

The most prevalent forms of self-censorship were downplaying issues 

unfavourable to conglomerates that wield strong influence over advertising (40.3 

percent); downplaying news unfavourable to the central government in Beijing 

(37 percent) and downplaying issues detrimental to media owners or their 

interests (34.5 percent). Moreover, 35.9 percent of respondents reported that they 

or their supervisors had practised self-censorship in the past 12 months. The 

HKJA believes the real situation could be worse as many interviewees were 

probably unwilling to admit involvement in self-censorship themselves. 

39. While it is difficult, if not impossible, to stop China from co-opting media 

owners into a united front, we urge the Council to request that Chinese 

government officials refrain from pressuring the media.  

40. Most of all, it is important to persuade China to ratify the International 

Covenant on Civil and Political Rights as China is a signatory of this  

all-important international covenant for the past fifteen years. 

 

Hong Kong Journalists Association 

4th March, 2013 


