REPORTERS

WITHOUT BORDERS

UN Human Rights Council
Universal Periodic Review
30th session — April-May 2018

October 2017

Contribution by Reporters Without Borders (RSF),
a non-governmental organization with special consultative status,
on freedom of the media and information in Russia

An international Paris-based NGO that has promoted media freedom worldwide since 1985, Reporters
Without Borders (RSF) has consultative status with the United Nations. Its national sections, its bureaux
in ten cities and its network of correspondents in 130 countries enable it to closely monitor freedom of
information and expression all over the world.

Overview of the press freedom situation: an increasingly oppressive climate

Since the Universal Periodic Review’s 16th session in 2013, the situation of press freedom has remained
a source of great concern in Russia, which is ranked 148th out of 180 countries in RSF’s 2017 World
Press Freedom Index. Russia has failed to implement any of the recommendations relating to freedom
of the press and information that it accepted during the last UPR cycle (Nos. 43, 46, 47 and 50). The
pressure on independent media has grown steadily, with leading independent news outlets either being
brought under control or throttled out of existence, making it harder and harder for Russian citizens to
access independently reported news and information. The climate has become increasingly oppressive
for those who question the patriotic and neo-conservative official discourse. More and more bloggers
are receiving prison-sentences for their activity on online social networks while draconian legislation
has trampled on the rights of Russian citizens, leading to the slow death of Internet freedom during the
past few years. The communications regulatory agency Roskomnadzor is playing an increasingly
important role in supervising this erosion of freedom of expression and information in Russia.

Draconian legislation eroding freedom of expression and information

Laws recently adopted by the Russian parliament have increasingly restricted the right of Russian
citizens to information and freedom of expression although article 29 of the Russian Constitution
guarantees this right. As the Internet remains one of the few places where critical and independent debate
takes place, social networks and blog platforms have become the main targets of the increasingly
repressive legislation. The official list of blocked websites, created in 2012, keeps on getting longer
while legislation is not only reinforcing government control over communications, but also posing a
new threat to the work of journalists and to the protection of fundamental rights.

e A few months after adopting laws that penalize “offending religious beliefs and feelings” and
banning propaganda of “non-traditional sexual relations”, the Duma passed two laws in



December 2013 on blocking “extremist” website content and penalizing the expression of
“separatist opinions”. As the authorities no longer need to refer to the courts before blocking
websites, they soon took advantage of these new provisions to block access to three leading
opposition websites in March 2014, adding Grani.ru, Kasparov.ru and EJ.ru to the “unified
register of banned content”.

A 2013 amendment to the media law banning use of “obscene language” in the media also led
to the brief closure of the news agency Rosbalt at a Moscow court’s behest after two videos that
included swearwords were posted on its website.

Under a 2014 law, bloggers — defined as persons “who post open information on a personal
page” that gets at least 3,000 visits a day — are increasingly being subjected to obligations that
approach those of large media outlets. They must provide their surname, initials and email
address, they must register with Roskomnadzor, and they can be held responsible for the
comments posted on their blog. The law also targets social networks, blog platforms and online
messenger applications, described as “organizers of the dissemination of information”, which
are required to store the history of their users’ activities for six months and make it available to
the authorities if asked.

The 2015 data storage law, which requires providers to store Russian personal data on servers
based in Russia, has also drastically increased the surveillance of Russian Internet users.

Under the 2016 “Yarovaya package” of counter-terrorism amendments, telecom operators are
required to store all communications and conversations for six months and, on request, to make
them available to the authorities, including the police and the Federal Security Service (FSB).
Services offering encrypted messaging such as WhatsApp and Telegram are also required to
help the FSB to decrypt any message on request or face a heavy fine. This in turn poses a great
threat to journalists who use encrypted messaging in an attempt to communicate safely with
their informants and contacts.

The crackdown on the Russian Internet has continued in 2017. Two laws banning software that
bypasses online censorship and tightening government control of search engines and messaging
services marked a turning point in online censorship. Under one of these laws, services that
circumvent website blocking — such as VPNs, proxy servers and the Tor network — are now
required to block websites that are banned in Russia. Those that do not comply will be rendered
inaccessible, while search engines are required to remove all references to sites that are blocked
in Russia. The second law forces the users of messaging services such as WhatsApp and
Telegram to identify themselves by means of their telephone numbers and will allow the
authorities to block certain subscribers or messages.

Independent news outlets reined in

In response to a major wave of protests in 2011 and 2012, and to the Ukrainian crisis, international
sanctions and the economic crisis, President VIadimir Putin has been clamping down on civil society
and restricting the space for debate. Drastic curbs on foreign investment in news organisations have
undermined the independence of certain leading media outlets while a witch-hunt is being waged against
independent media, which are increasingly branded as a “fifth column” seeking to destabilize the
country. Changes in the editorial boards of leading independent media outlets and the suspension of
over-the-air broadcasting by non-Kremlin-affiliated TV channels have threatened the right to
information and endangered media pluralism in Russia.

The Russian parliament amended the Mass Media Law in 2014, lowering the ceiling on foreign
ownership of shares in TV channels, radio stations, print media and online media from 50% to
20%. Since 2015, media outlets are also required to inform Roskomnadzor, the communications
oversight agency, about all funding from “international sources”.

The editorial boards of Lenta.ru and RBC, which used to be leading sources of independent
news, have been transformed in recent years following editor Galina Timchenko’s dismissal at
Lenta.ru and the resignation of Maxim Solyus, Elizaveta Osetinskaya and Roman Badanin at
RBC. The latter earned its reputation with its uncompromising investigations into corruption



within the Russian elite. It had appeared increasing likely that RBC would be reined in after its
coverage of the “Panama Papers” and its disclosures about the wealth of President Vladimir
Putin’s presumed son-in-law. Galina Timchenko’s sudden dismissal at Lenta.ru, a popular news
website, came shortly after it received a warning from Roskomnadzor for interviewing a
Ukrainian ultra-nationalist leader. She was replaced by Alexei Goreslavsky, a journalist widely
regarded as pro-Kremlin.

One of Russia’s few really independent TV broadcasters, Dozhd — which is often outspoken and
gives space to opposition views — suffered an unprecedented campaign of harassment at the
beginning of 2014. A controversial poll conducted by Dozhd was used as grounds for the
suspension of its signal by most Russian cable and satellite providers and an investigation of
the TV channel by the Saint Petersburg prosecutor’s office. The colossal disproportion between
Dozhd’s alleged offence and the measures taken against it suggest that the poll was used as a
convenient excuse to silence an independent broadcaster.

The oppressive climate also affects regional broadcasters that are not under the Kremlin’s direct
control. In 2014, Tomsk-based TV-2 — one of Siberia’s few independent TV stations — had to
end over-the-air broadcasting after its contract was rescinded by the local branch of the state
telecommunications network RTRS, which has an over-the-air transmission monopoly.

Journalists arrested and jailed, impunity for their attackers

At least five journalists and citizens-journalists are currently imprisoned in Russia because of
their journalistic activities, according to RSF’s tally. The latest case to come to trial was that of
Alexander Sokolov, an investigative reporter who was sentenced in August 2017 to three and a
half years in a penal colony for “perpetuating the activities of a banned extremist organization”.
Sokolov was arrested in July 2015 after exposing a corruption scandal and has been detained
ever since. The official reason for his arrest was his previous activist links. He and three others
were running the website of a group called “For Responsible Government” (ZOV) that was
campaigning for a referendum to amend the Russian constitution so that politicians could be
held accountable under criminal law. As this could hardly be regarded as a crime, the indictment
claimed that Sokolov “realized” that the group’s true aims were “destabilization of the
government” and “distribution of extremist texts”. The indictment did little except criminalize
peaceful activities. It made little reference to Sokolov’s role with the group, which appears to
have been very limited.

Journalists have been arrested and prosecuted for covering protests. In March 2017, for example,
at least 17 journalists were arrested while covering nationwide anti-corruption demonstrations.
As well as being subjected to police violence, they were accused of taking part in banned
protests and refusing to comply with police instructions. Sofiko Arifdzhanova of Otkrytaya
Rossiya and Roman Demyanenko, a photographer with RIA-Voronezh, were fined while
Aleksandr Nikishin of Otkryty Kanal was sentenced to four days of administrative detention.
Alexei Alexeyev, the news website Chernika’s correspondent in the northwestern city of
Petrozavodsk, was also hit in the face and legs by an unidentified policeman who broke his
glasses and insulted him.

Bloggers are receiving prison sentences for what they post online. Siberian blogger Alexei
Kungurov was found guilty of “justifying terrorism” in December 2016 after he published a
political post entitled “Who are Putin’s hawks really bombing ?” that criticized Russian foreign
policy. He received a 30-month jail sentence from a military court in Tyumen, Western Siberia.
His case is not isolated, as persecution of Internet users has increased significantly in the past
three years in Russia. Jail sentences are often imposed for comments, photos or videos posted
on social networks, or even just reposts. According to the human rights group Agora, at least 29
people were sentenced to imprisonment in 2016 in connection with their online activity.

While journalists and bloggers are being convicted and jailed, those who physically attack or
murder them enjoy complete impunity in Russia. This contravenes the undertakings that Russia
gave during last UPR session in 2013 to “take further measures to improve the security of
journalists and to ensure that violations of the rights of journalists are fully and promptly



investigated and that anyone found responsible is brought to justice according to international
standards” (No. 46) as well as to “conduct a thorough, prompt and impartial investigation into
the assassinations of journalists and human rights defenders (...) and bring the perpetrators to
justice” (No. 47). Since then, at least three journalists have been killed in Russia because of
their work: Akhmednabi Akhmednabiev, deputy editor of the weekly Novoe Delo in 2013,
Timur Kuashev, who used to be Nalchik correspondent for Dosh, in 2014 and Nikolai
Andrushchenko, co-founder of the Novy Peterburg weekly, in 2017. The person or persons who
masterminded well-known journalist Anna Politkovskaya’s murder in 2006 have never been
arrested.

Impunity has in turn fostered a growing climate of insecurity for independent journalists in
Russia. Yulia Latynina, a Russian journalist who worked for Novaya Gazeta and Ekho Moskvy,
was forced to flee the country in September 2017 after a series of attacks in which, inter alia,
her car was set on fire, an unidentified substance was sprayed around her home and faeces were
thrown at her.

Chechnya and Crimea: two information “black holes”

Independent journalism has been almost completely eradicated in Chechnya and in the occupied Crimea.
Ramzan Kadyrov, who rules the autonomous Chechen Republic with an iron hand, often refers to
independent journalists as “traitors” and “enemies of the people.”

In Crimea, censorship has reached a critical level with news media being closed and journalists being
harassed and threatened.

In March 2014, the signals of the Ukrainian TV stations 1+1 and 5 Kanal were suddenly cut in
Crimea while operators began broadcasting the Russian TV station Rossiya 24 instead of the
local station Chernomorka. As noted in a report by the office of the UN High Commissioner for
Human Rights, only 232 of the 3,000 Crimean media outlets registered under Ukrainian
legislation received a licence from Roskomnadzor in 2015. Crimean Tatar media outlets that
had political content were prevented from continuing.

Non-Kremlin-affiliated journalists were prevented from covering the situation in Crimea and
some them were even accused of being spies. This was the case with Olga Ivshina of the BBC’s
Russian service when Russian soldiers with no insignia aimed their guns at her.

Free speech has been criminalised in Crimea and the last critical journalists are being purged.
This was exemplified in September 2017 by the case of Nikolai Semena, who was given a
suspended sentence of two and a half years in prison and was banned from working as a
journalist for three years. A reporter for Radio Free Europe/Radio Liberty’s Crimean service,
he was convicted of “publicly calling for the Russian Federation’s territorial integrity to be
violated” in a 2015 report criticizing Crimea’s annexation by Russia and supporting the
blockade of the peninsula being organized at that time by Ukrainian activists.

Tvoya Gazeta editor Alexei Nazimov has been detained since October 2016 on trumped-up
charges of extortion. His lawyer said he was beaten and subjected to other forms of mistreatment
by guards.

The crackdown on independent journalists has also intensified in Chechnya. Any journalist daring to
defy the official consensus and obligatory pro-government enthusiasm in Chechnya is warned or
threatened, and pressure is put on relatives.

One of the most recent emblematic examples of this trend has been that of Zhalaudi Geriyev, a
contributor to the independent news website Kavkazsky Uzel. In December 2016, on no evidence,
Chechnya’s supreme court confirmed his three-year term sentence on a trumped-up charge of
drug possession. The court systematically ignored defence testimony confirming that three
plainclothesmen kidnapped Geriyev from a minibus that was taking him to the Chechen capital,
Grozny, from where he had planned to travel to Moscow for work-related reasons. Geriyev told
the court that his abductors took him to a wood where they beat him, tortured him and



interrogated him. His complaints about his mistreatment were dismissed without any action
being taken.

Violence against journalists seems to have no limits in Chechnya. A new threshold was crossed
when a minibus carrying Russian and foreign journalists and members of the Committee for the
Prevention of Torture, a Russian NGO, was attacked in neighbouring Ingushetia, just a few
hundred metres from the Chechen border, in March 2016. A score of masked men beat the
passengers, forced them get out of the bus, and then set fire to it.

Recommendations

In the light of these observations, RSF urges the Russian authorities to:

Free all journalists who are imprisoned in connection with their journalistic activities including
those held on politically-motivated charges of extremism or separatism.

Lift all measures that have imposed increasing censorship on the media and the Internet, in order
to protect freedom of expression as guaranteed by article 29 of the Russian constitution.

Stop using the “anti-extremism” law and the law on “separatist opinions” to criminalize free
speech and prosecute journalists.

Ensure that free speech can only be restricted by a court decision that complies with the three
conditions stipulated in Article 19 of the ICCPR: that the restriction must be provided by law,
that it pursues a legitimate aim, and that it is necessary. Revoke all extra-judicial mechanisms
that permit any limitations on freedom of expression.

Ensure that the Russian police are properly trained to respect journalists’ rights, and that
journalists who are clearly identified as such are not arrested while covering protests.

Fully and effectively investigate all acts of violence against journalists and identify both the
perpetrators and masterminds of journalists’ murders.

Prohibit any filtering of online content without reference to a judge and continue to allow the
use of proxy-servers and anonymizers.

Guarantee media pluralism and balanced news coverage, and allow foreign journalists into such
territories as Crimea and Chechnya.

Reporters Without Borders (RSF)

Contacts:

Johann Bihr

Head of the Eastern Europe and Central Asia desk
+33 1 4483 8467

jbihr@rsf.org

Sophie Busson
Head of Advocacy
+33 1 4483 6055
shusson@rsf.org



